هاب و سوئیچ شبکه چه تفاوتی دارند؟

در این مطلب به بررسی و مقایسه دو دستگاه هاب و سوئیچ شبکه می پردازیم. شاید ابتدا اینطور به نظر برسد که این دو دستگاه ظاهراً هیچ تفاوتی باهم ندارند و هر دو با هدف اتصال چند دستگاه به هم استفاده می شوند اما به توجه به اینکه هریک کجا مورد استفاده قرار می گیرند و چه استفاده ای از آنها می شود، باهم تفاوت هایی دارند هم از لحاظ نوع کاربرد و هم از لحاظ نوع تکنولوژی. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای مقایسه ی بهتر ابتدا هریک از این دو وسیله را به طور مختصر معرفی می کنیم:

هاب: هاب یکی از انواع تجهیزات شبکه است که کار آن ارسال داده ها بین چند دستگاه در یک شبکه محلی می باشد. زمانیکه دستگاه ها به هاب متصل می شوند، ترافیک شبکه به صورت یکپارچه در کل دستگاه ها انجام میگیرد و بسته های داده به شکل broadcast به دستگاه ی موجود فرستاده می شوند.

سوئیچ: سوئیچ شبکه وسیله ای است که می تواند سیستم تک پورت (برای مثال کامپیوتر) را به یکدیگر وصل نماید. زمانی که بخواهید چند کامپیوتر را به هم وصل کنید به راحتی می توانید از سوئیچ شبکه استفاده نمایید به جای اینکه به تعداد سیستم ها برای هر کامپیوتر کارت شبکه و پورت شبکه نصب نمایید. هر سیستم به وسیله ی یک کابل به سوئیچ شبکه متصل می شود و اگر داده ای از یکی از کامپیوترها در شبکه ارسال گردد سوئیچ این داده را مدیریت می کند و آن را به سیستم مقصد می فرستند.سوئیچ های شبکه می توانند تقریبا از انواع وسایل ارتباطی و دستگاه ها پشتیبانی نمایند. به عبارت دیگر سوئیچ مانند یک دستگاه کنترل عمل میکند و به تمام وسایل متصل به شبکه این امکان را می دهد که به درستی با یکدیگر ارتبط برقرار کنند.

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که هاب و سوئیچ شبکه دارند این است که بر خلاف روترها و سوئیچ ها، هاب زمانیکه اطلاعاتی را از  طریق یکی از پورت هایش دریافت می کند، آن اطلاعات را به تمام پورت های دیگر ارسال می کند و نقطه ی مبدا و قصد از آن استفاده می کنند، یعنی هاب اطلاعی از آدرس فرستند ی اطلاعات ندارد. در حالیکه در سوئیچ ها داده هایی که از یک پورت (مبدا) ارسال می شود، فقط به پورت گیرنده (مقصد) ارسال خواهد شد و در نتیجه با اشغال کمترین ترافیک شبکه، انتقال اطلاعات انجام می شود.این تفاوت بین هاب و سوئیچ، زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که شبکه در مجموعه ای با ابعاد بزرگ و تعداد بالای اجزای شبکه سروکار داشته باشیم، و در صورت استفاده از هاب سرعت و کارایی شبکه بسیار پایین خواهد آمد.به طورکلی از لحاظ پهنای باند سوئیچ ها مدیریت بهتری نسبت به هاب دارند. البته این مسئله در شبکه های کوچک و خانگی اهمیت زیادی ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه این است که سوئیچ ها نسبت به هاب، عملکرد بهتری در مدیریت پورت های خود دارند.یکی از مشکلات شایع در هاب، بروز Collision است در حالیکه در سوئیچ بخاطر مدیریت صحیح پورت ها Collision اتفاق نمی افتد.

تفاوت دیگر اینکه هاب این امکان را ندارد که اطلاعات را به طور همزمان هم ارسال و هم دریافت کنند در حالیکه سوئیچ ها با قابلیت Full Duplex می توانند اطلاعات را در آن واحد هم ارسال و هم دریافت نمایند.

حتما این سوال برایتان پیش می آید که با وجود این مزیت هایی که سوئیچ ها دارند، هاب چه کاربردی دارد؟ کاربرد هاب برای زمانی است که می خواهیم شبکه را توسعه دهیم و یا زمانیکه سوئیچ درشبکه خراب شده است و نیاز به یکی جایگزین موقتی تا رفع مشکل سوئیچ داریم. به صورت کلی هاب برای آن دسته از شبکه هایی مناسب است که سرعت و کارایی آنها خیلی مهم نیست.

سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای خرید محصولات ویلسونت، ویلسوتک و یزدفلکس (انواع سوئیچ و کابل شبکه، چشمی دزدگیر و لوله های فلکسی) با بهترین قیمت و کیفیت و یا درخواست نمایندگی فروش محصولات در شهر خودتان از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

درخواست نمایندگی محصولات

 

ممنون از همراهی شما.

سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای خرید این محصول و سایر محصولات ویلسونت، ویلسوتک و یزدفلکس (سوئیچ و کابل شبکه، چشمی دزدگیر و لوله های فلکسی) با بهترین قیمت و کیفیت و یا درخواست نمایندگی در شهر خودتان از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

درخواست نمایندگی محصولات