دوربین پلاک خوان چیست؟

با گذشت زمان دوربین های مداربسته روز به روز پیشرفته تر می شوند و امکانات کاربردی و متنوعی به آنها اضافه می شود. پلاکخوانی نیز یکی از امکانات کاربردی دوربین ها است که تقریبا می توان گفت جدیدا به بازار عرضه شده.

در این مطلب به معرفی کامل قابلیت پلاکخوانی در دوربین های مداربسته می پردازیم با ما همراه باشید:

قابلیت پلاکخوانی یا همان license plate recognition که به اختصار آن را LPR نیز می نامند، از جمله قابلیت هایی است که در برخی از دوربین های مداربسته وجود دارد و امکان تشخیص و خواندن پلاک ماشین را به شما می دهد. دوربین های پلاکخوان برای نظارت و ثبت وقایع ترافیکی بیشتر مورد استفاده قرار میگرند. به عبارت دیگر این دوربین ها پلاک هر خودرویی که جلوی دوربین عبور کند را بصورت خودکاربا تصویربرداری از پلاک هر خودرو ثبت و ضبط می کنند. کابرد این نوع دوربین ها بیشتر با هدف کنترل و نظارت بر ترافیکو همچنین مدیریت پارکینگ های عمومی و خصوصی می باشد. با وجود دوربین های پلاک خوان در محل هایی مانند پارکینگ ها و مجتمع های مسکونی و تجاری، این اطمینان حاصل می شود که اطلاعات تمام وسایل نقلیه ای که از محل عبور میکنند بطور کامل ثبت می شود.

دوربین های پلاکخوان یکی از مهمترین انواع وسائل هوشمند هستند که به ما کمک می کنند بتوانیم نظارت و امنیت بهتری ارائه دهیم. دوربین های پلاکخوان، انواع مختلف پلاک ها را تشخیص می دهند و شناسایی می کنند و پس از اسکن، شماره ی پلاک را ثبت می کنند. مزیت این دوربین ها این است که انواع مختلف پلاک ها از جمله پلاک های فارسی را نیز شناسایی و ثبت می کنند و محدود به پلاک های انگلیسی نیستند.البته استفاده از این دوربین ها نیاز به نرم افزارهای مخصوص پلاکخوانی دارد که کاربری آن ها ساده است و همه افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند و به پلاک های ثبت شده درسترسی داشته باشند.

یکی دیگر از مزیت های بزرگ این نوع دوربین ها این است که شما می توانید دوربین را به راهبند ورودی متصل نموده و پلاک های مشخصی را در آن ثبت نمایید که تنها اجازه ی عبور و مرور به این پلاک ها را بدهد و راهبند فقط برای این پلاک ها باز شود، همچنین می توانید پلاک هایی را به عنوان لیست سیاه تعریف کنید تا راهبند به هیچ وجه اجازه عبور به آنها را ندهد و در صورتیکه اتومبیل مربوطه بخواهد وارد شود آلارم پخش شود. در دوربین های پلاکخوان با توجه به وجود قابلیت دید در شب ثبت و ضبط پلاک ها هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب به راحتی انجام می شود.

یکی از نکاتی که در مورد این نوع دوربین ها باید در نظر بگیرید این است که باتوجه به اینکه این دوربین اکثراً برای محیط های بیرونی استفاده می شود باید بدنه ای مقاوم و محکم داشته باشد تا در طولانی مدت دچارآسیب نشود.

همچنین در نظر داشته باشید که هدف اصلی استفاده از این دوربین ها پلاکخوانی است و نمی توان از آن انتظاراتی مانند کیفیت بالای تصاویر که از سایر دوربین های معمولی دارید را داشته باشید.

دوربین های پلاکخوان انواع مختلفی دارد که با توجه به محیطی که دوربین در آن نصب می شود انتخاب می شوند از جمله دوربین های پلاکخوان مخصوص پارکینگ، دوربین های سازمانی و پلاکخوان های جاده ای.

نصب دوربین های پلاکخوان به تخصص نیاز دارد و افراد متفرقه نمی توانند آن را نصب کنند و اگر در نصب آن به نکاتی مانند ارتفاع دروبین از سطح زمین، فاصله ی صحیح دوربین از خودروها، انتخاب نقطه ی مناسب نصب، زاویه ی عمودی، افقی و بتای دروبین و همچنین رول تصویر توجه نشود، دوربین نمی تواند به درستی عمل کند و در ضبط تصاویر به مشکل می خورد و ممکن است در خوانش پلاک ها دچار اختلال و اشتباه شود به عنوان مثال حروف و اعداد را به درستی آنالیز نکند و اشتباه ثبت کند. به ویژه در زمان هایی که سرعت عبور خودروها بالا است این مشکل حادتر می شد.

دقت کنید که هرچه فاصله ی دوربین پلاکخوان از ماشین های عبوری کمتر باشد، خوانش و ثبت پلاک بهتر و دقیق تر و با وضوح بیشتری انجام می شود.

ممنون از همراهی شما.

سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای خرید این محصول و سایر محصولات ویلسونت، ویلسوتک و یزدفلکس (سوئیچ و کابل شبکه، چشمی دزدگیر و لوله های فلکسی) با بهترین قیمت و کیفیت و یا درخواست نمایندگی در شهر خودتان از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

درخواست نمایندگی محصولات