پچ پنل و سوئیچ شبکه چه تفاوت هایی دارند؟

با توجه به اینکه سوئیچ های شبکه و پچ پنل ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به هم دارند افراد زیادی تصور میکنند که این دو هیچ تفاوتی باهم ندارند و حتی گاهی آنها را باهم اشتباه می گیرند در صورتیکه با بررسی تفاوت های آن ها متوجه خواهید شد که این دو هیچ ربطی به هم ندارند! با ما همراه باشید:

ابتدا معرفی کوتاهی از هریک خواهیم داشت:

سوئیچ شبکه در دسته ی تجهیزات اکتیو شبکه قرار می گیرد و وظیفه ی اصلی آن ارتباط بین دستگاه های مختلف یک شبکه و انتقال اطلاعات بین آنها است.

پچ پنل تجهیزات پسیو شبکه قرار میگیرد (مطلب پیشنهادی: تجهیزات پسیو شبکه چیست؟ ) و در اصل وسیله ای مستطیل شکل هست که تعدادی پورت روی آن قرارگرفته و وظیفه ی آن ارتباط بین تجهیزات شبکه است. پچ پنل مانند یک واسطه در انتهای کابل برای اتصال به تجهیزات عمل میکند و استفاده از آن باعث نظم بخشیدن به کابل و سهولت در عیب یابی آنها می شود.

در ظاهر سوئیچ شبکه و پچ پنل هر دو تعدادی پورت در قسمت جلویی خود دارند اما تفاوت های بزرگی باه دارند همانطور که گفتیم پچ پنل جز تجهیزات پسیو شبکه است و نیازی به جریان برق ندارد در صورتیکه سوئیچ برای کارکردن نیاز دارد به برق متصل باشد.

کاربرد پچ پنل بیشتر برای داخل رک های شبه و با هدف دسته بندی و نظم بخشیدن به کابل های با پورت های مختلف می باشد. اما سوئیچ شبکه تجهیزات مختلف یکی شبکه را به هم وصل می کند و داده را بین آنها انتقال می دهد. نکته ی دیگر اینکه وجود سوئیچ شبکه در یک شبکه الزامی است در حالیکه ضرورتی ندارد که در شبکه حتما پچ پنل داشته باشیم اما وجود آن باعث نظم کابل ها می شود.

ممنون از همراهی شما.

سؤالات و نظرات خود را با مادر میان بگذارید، برای خرید محصولات ویلسونت، ویلسوتک و یزدفلکس (سوئیچ و کابل شبکه، چشمی دزدگیر و لوله های فلکسی) با بهترین قیمت و کیفیت و یا درخواست نمایندگی در شهر خودتان از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

درخواست نمایندگی محصولات